Søk i denne bloggen

torsdag 8. mars 2012

Kylling med brokkoli og tomatsaus

Dette er en enkel hverdagsmiddag som jeg lager i ny og ne. "Fjukser" litt siden jeg bruker et glass med pastasaus, og selv om jeg er veldig opptatt av å lage middag fra bunnen av synes jeg også det må være lov å bruke halvfabrikat av og til, spesielt i en travel hverdag. Ønsker man å lage sausen selv er ikke det så veldig mye mer arbeid, men en tomatsaus blir jo bedre jo lengre den koker...


Tror det er første gangen jeg lager denne med kylling, og har tidligere brukt pølse eller kjøttdeig. Kombinasjonen brokkoli i tomatsaus er det som gjør at jeg stadig kommer tilbake til denne retten. Veldig godt!

Til 4 personer:
400 g fullkornspasta
3-4 kyllingbryst
750 g ferdig pastasaus
1 brokkoli eller blomkål eller halvparten av hver
100 g fetaost
100 g revet ost

Kok pasta i godt saltet vann etter anvisning på pakken. Kyllingbryst skjæres i terninger og brunes i panne på sterk varme. Hell pastasaus over og varm opp. Brokkoli og/eller blomkål skjæres i passende buketter og dampes eller kokes så vidt møre.

Bruk en stor ildfast form. Ha først pasta i formen, deretter brokkoli/blomkål, og oppå der igjen kylling i pastasaus. Smuldre fetaost på toppen og strø på revet ost eller skiver av hvitost. Alt er jo allerede varmt, så retten trenger bare 5 min under grillen i ovnen for å smelte osten og få en gylden skorpe. God middag!!





2 kommentarer: