Søk i denne bloggen

lørdag 4. juni 2011

Pizzasnurrer


Pizzasnurrer eller pizzaboller er også god fingermat som er super å ta med på farten. Disse lager jeg siden vi skal på biltur i morgen, og er perfekt å spise på fergen eller på en rasteplass. Og så slipper vi å lage middag når vi kommer hjem. Er like gode kalde som varme!

Deig:
600 g hvetemel
1 pk gjær
1 ts salt
2 ts sukker
1 ss nøytral olje
lunket vann

Som vanlig måler jeg aldri nøyaktig opp vann når jeg lager gjærbakst. Jeg bare varmer opp en ca passe mengde vann og sper til deigen er passe klissete.

Bland først mel, salt, sukker og olje. Gjæren blandes ut i litt lunket vann og haes i melet. Spe så på med lunket vann til deigen er klar. Kna eller elt i 5 min, og sett til heving.


Fyll:
400 g karbonadedeig
1 liten løk
1 fedd hvitløk
1 boks tomatpuré
2 dl vann
pizzakrydder
1 ts sukker
2-3 ss mais
salt og pepper
hakket, fersk persille
Valgfritt: salami, pepperoni, spekeskinke e.l.

Mens deigen hever lages fyllet. Løken finhakkes og stekes blankt. Ha i karbonadedeig (eller kjøttdeig) og stek. Ha over tomatpuré og 2 dl vann og kok opp. Krydre etter ønske og la koke til vannet er fordampet bort. Bland i mais og persille.

Når deigen er hevet til dobbel størrelse haes den på en bakeflate og luften knaes ut. Del i to emner. Kjevle deigen til en stor firkant som er ca 1/2 cm tykk. Smør utover halvparten av fyllet, men ikke smør på de øverste 5-10 cm. Dette fordi fyllet blir skjøvet oppover når vi ruller sammen. Hvis man ønsker det kan man ha over salami, pepperoni, spekeskinke e.l. Dryss til slutt over litt ost. trenger ikke så mye, for vi skal ha på toppen også.


Rull sammen langsiden av firkanten til en stor pølse og skjær i skiver. Skivene settes på stekeplate. Ett av deigemnene skal omtrent fylle en bakeplate. Ha litt revet ost på toppen og sett til etterheving i ca 30 min. Stekes på 225 grader i 15 minutter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar