Søk i denne bloggen

søndag 26. juni 2011

Cannelloni med kalkun og ost

Jeg hadde lyst på cannelloni til middag, og vi hadde ferske tomater og sopp som måtte spises opp. Da ble det denne retten som så dagens lys. Godt var det også.

Til 2-3 personer:
10 cannellonirør
150 g smøreost naturell
Hakkede friske urter
300 g sopp
4 modne tomater
3 skiver kalkun på ca 1 cm eller 2 kyllingfileter
2 ss tomatpuré
1 dl hvitvin
2 dl matfløte
sukker, salt og pepper
Revet ost på toppen

Man kan selvfølgelig bruke smøreost med urtesmak, men jeg synes at friske urter som er blandet i naturellosten er enda bedre. Jeg brukte her gressløk og basilikum og rørte det sammen med osten til den ble myk og smidig. Jeg fylte bare halvveis opp cannellonirørene for at det ikke skulle bli for mektig. Fylte rør legges i bunnen av en smurt ildfast form.

Tomater dyppes i kokende vann og skylles så i kaldt vann for å få av skinnet. Ta ut av stammen og frøene og skjær tomatene i staver. Legg over cannellonien. Sopp skjæres i tynne skiver og stekes i pannen før den legges over cannellonirørene. Kalkun eller kylling skjæres også i staver på ca 3x1 cm, brunes i pannen og legges over rørene. Trenger ikke være gjennomstekt, bare gylden på utsiden. Strø på med salt og pepper.



Til saus blandes tomatpuré, vin og fløte og kokes opp. La koke i noen minutter. Smak til med ca en teskje sukker, samt salt og pepper. Ha i litt vann hvis sausen blir for tykk. Hell over de fylte cannellonirørene med det andre oppå seg, ha revet ost på toppen og stek på varmluft på 200 grader i 20 min. La hvile 5-10 før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar