Søk i denne bloggen

torsdag 31. oktober 2013

Sei sambal

Sei sambal er en herlig, sterk gryte med fisk. Sambal brukes vanligvis som tilsetning til retter og inneholder mye chili. Denne gangen kommer de deilige smakene fra den økologiske krydderblandingen fra Raske Retter. Gjennom en utfordring på Matbloggsentralen er man bedt om å tenke nytt, og lage raske hverdagsretter.

Jeg har valgt meg sei til denne retten. Jeg synes sei er en undervurdert fisk, for den er en nydelig matfisk. Den setter veldig god smak på gryter og supper og er rimelig å kjøpe. Enda rimeligere hvis man kan fiske den selv! Sei er dessuten en bærekraftig fiskesort. Med det mener jeg at den ikke er utrydningstruet og det drives ikke med stormedisinering av oppdrettsfisk.

I gryten får seien selskap av løk, paprika og tomat, og selvfølgelig kryddermiks fra Raske Retter. Kryddermiks består av to pakker som tilsettes retten i to trinn. Til 2 personer trenger man:

400 g sei
½ ts salt
½ rødløk
1 liten rød paprika
3 ferske eller 1 boks hermetiske tomater
2 dl creme fraiche
1 pakke Sambal krydderblanding
2 ss matolje
Tilbehør: fullkornsris

La fisken trekke i gryten i 2-3 minutter
Fisk skjæres i terninger. Strø på ½ ts salt og sett til sides.

Skjær løk og paprika i strimler og tomater i tynne båter.

Bland kryddermiks trinn 1 i 2 ss kald, nøytral matolje og varm opp. Når oljen er varm og krydderet dufter i hele kjøkkenet freses løk på middels varme til den er blitt blank. Tilsett paprika og tomat sammen med kryddermiks trinn 2. Tilsett også creme fraiche. Kok opp og la småkoke i 8-10 min. Ha i fisk og la trekke i 2-3 min til fisken er ferdig. Smak til om gryten trenger med salt. 

Server med fullkornsris!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar