Søk i denne bloggen

søndag 8. september 2013

Osteterte og en god nabo

Magasinet Mat fra Norge hadde en liten uhøytidelig konkurranse på Facebook for en stund siden og jeg vant dette sjarmerende heftet fra 70-tallet om ost. Her er det mye inspirasjon å hente og jeg falt pladask for osteterten. Minner går tilbake til mammas klubbmenyer tidlig på 80-tallet da jeg og pappa måtte holde oss i kjelleren og fikk bare snike godbiter på kjøkkenet etter at klubbdamene hadde spist. Paier og salater var vanlig at mamma serverte.

Denne osteterten passer både som tilbehør til en middag eller helt for seg selv som en klubbrett. Kan serveres med grønnsaker eller frukt, alt etter hva som best passer anledningen.

Osten jeg brukte i denne terten er ikke hvilken som helst ost. Den kommer fra Osteriet i Samnanger og heter Sverre. Osten er kalt opp etter en god nabo. Osten er kjøpt på Bondens marked og man får med et lite ark med historien om ysterens gode nabo som het Sverre. En rørende historie som er blitt til en nydelig ost.

Man kan bruke hvilken som helst hvitost i denne paien, og jeg blandet Sverre med Jarlsberg Edel, 50/50 av hver.

Tertebunn:
200 g hvetemel
150 g smør
2 ss fløte

Ostefyll:
1 dl kremfløte
2 egg
ca 200 g ost (Gouda, Jarlsberg, Cheddar eller annen ost)
1 ts hvetemel

Til bunnen smuldres mel og smør sammen til en grynet masse. Man kan gjerne bruke en food processor. Ha i fløte og bland deigen raskt sammen. Pakk i plast og la hvile minst 30 min i kjøleskap.

Når deigen har hvilt kjevles 2/3 av den ut og legges i en paiform. Stikk i bunnen med en gaffel. Legg på et ark med bakepapir og hell over erter. Dette for at deigen ikke skal blåse seg opp. Stekes i forvarmet ovn på 250 grader i 10-12 min. Avkjøl og fjern erter og bakepapir.

Osten grovraspes. Hvis ønskelig kan også noe av osten være i små terninger. Pisk fløten litt og ha i eggeplommer, hvetemel og ost. Stivpisk eggehviter og bland i. Ha ostefyllet i tertebunnen. Resten av deigen brukes til å lage gitter på toppen og til å skjøte kanten med. Pensle gitteret med lettpisket egg. Stek så terten på 200 grader i ca 20 min til fyllet har stivnet og gitteret har fått fin, gylden farge.


Terten serveres lunken eller romtemperert. Nydelig å ta med i matpakken. Eller lag denne osteterten og inviter en god nabo på besøk!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar