Søk i denne bloggen

søndag 11. august 2013

Sjokoladekake med porter og bringebær - bryllupskake

For en som elsker å lage mat og bake kaker er den ultimate forespørselen om jeg kan lage en bryllupskake. Jeg var så heldig å få lage til min fetter i fjor: http://frasjeltilmage.blogspot.no/2012/07/min-frste-bryllupskake.html , og i år var det min venninne Brigitta som ga meg tilliten. Det er også veldig kjekt når de som spør vet hva de vil ha, og når det de vil ha ikke er for vanskelig å gjennomføre.

Dette var en ekstra gøy kake å lage. Brudeparet ville ha noe med sjokolade og øl! Ikke en vanlig bryllupskake, men en kake der smaken betyr mye. Når det kom til utseende ville de ha det helt enkelt. Bare krem rundt, et litt rustikk og vintage-preg.

Kaken ble på to etasjer, en høy og mektig kake. Selve kaken er en sjokoladekake med mørkt porter-øl i røren. Kremen mellom lagene består utelukkende av porter og kokesjokolade, og i tillegg til sjokolade-øl-kremen la jeg friske bringebær mellom lagene. Dette var nødvendig for å friske opp kaken. Pisket krem rundt hele kaken gjorde også sitt for smaken og kontrastene. Fløtekrem ble veldig godt til den mørke, karamellaktige sjokoladebunnen. Det er ingen smør i bunnen, så jeg valgte å dynke kaken med litt smeltet smør for å få den gode salte smaken til de friske bringebærene.

Kaken ble kjempegod, og jeg fikk veldig mange gode tilbakemeldinger fra gjestene. Ikke minst var brudeparet fornøyd, og det er det viktigste. Oppskriften under er for én kake laget i Ø24-form. For å lage den mindre på toppen brukte jeg ½ oppskrift til.
Inspirasjon til bunnen har jeg funnet her: Matmisjonen

Kakebunn:
4,4 dl porter
2 dl mørk sirup
110 g kakao
4 egg
500 g hvitt sukker
600 g hvetemel
1 ts bakepulver
200 g brunt sukker
2 ts vaniljesukker eller -ekstrakt
2 ts salt

Kok opp øl med sirup og kakao. La avkjøle litt. Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør i ølblandingen og vend til slutt i det tørre. Bland godt og hell i smurt kakeform. Stek i forvarmet ovn på 190 grader i ca 1 time. Stikk i kaken for å se om den er ferdig.

Avkjøl kaken på rist.

Fyll:
400 g kokesjokolade, ca 40 %
2 dl porter
1 ss sirup

Smeltet smør
Friske bringebær
3 dl kremfløte
1 ts sukker

Smelt sjokoladen i ølet, litt og litt sjokolade om gangen. Ha til slutt i sirup og rør godt. Sett kasserollen over i en skål med isvann. Pisk godt helt til kremen er avkjølt og luftig.

Når kaken er helt kald tas den ut av kakeformen, og deles i tre. Jeg valgte også å skjære bort toppen for å få en helt vannrett overflate. Legg bunnen på et kakefat og dynk med litt smeltet smør. Smør på et lag med sjokoladekrem, og legg friske bringebær utover. Smør sjokoladekrem på midtlaget og legg med kremen ned mot bringebærene. Dynk midtlaget med smeltet smør, og smør på sjokoladekrem. Legg på friske bringebær. Smør sjokoladekrem på den siden av topplaget som skal ned mot bringebærene.

For at ikke kaken skal smule for mye når jeg dekker den med pisket krem setter jeg den først i fryseren i 30-60 minutter. Pisk kremfløte med en teskje sukker. Smør krem på toppen og langs kantene.


Kaken ble servet med med fondantblomst på toppen, og et ørlite brudepar på et av kronbladene! Kaken fikk et ekstra rustikt utseende etter at den mørke sjokoladekaken trakk litt gjennom kremen og gav noen brune striper.

Bryllupet i seg selv var en fantastisk opplevelse. To herlige, åpne og inkluderende mennesker som feiret sitt "ja" på et helt spesielt sted. All dekorasjon, pynt og mat var selvgjort, det meste av bruden, men med hjelp av familie og gjester. Utebryllup i strålende sol er en sjelden opplevelse, og denne kommer til å "sitte i" lenge. Takk for at vi fikk dele denne dagen med dere!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar