Søk i denne bloggen

søndag 3. februar 2013

Panerte laksekoteletter med purrestuing

Nå var det altfor lenge siden jeg har brukt skikkelige laksekoteletter. Fisk med skinn og bein, og sprø steikeskorpe er undervurdert til tusen. Servert sammen med en myk potetmos og purrestuing med litt sherry i er dette et herremåltid både til hverdag og fest. Dette kan jeg servere gjester når som helst.


Til 4 personer:
2 tykke eller 4 tynne koteletter
Maldonsalt og svart pepper
ca 2 ss hvetemel
1 egg
ca 1 dl panérmel
1 ss smør
1 ss nøytral olje


Skyll og tørk kotelettene. Strø på godt med salt og pepper. Ha mel, sammenpisket egg og panérmel i tre type tallerkener ved siden av hverandre. Vend kotelettene først i mel, dypp så i egg og dekk til slutt helt med panérmel. Varm olje i en stekepanne og smelt smøret i oljen. Stek kotelettene på hver side til de har fått en sprø og brun stekeskorpe. Hvis kotelettene er mer enn 1 cm tykk kan de stekes ferdig i ovnen i ca 10 minutter (175 g). Fisken er ferdig når den løsner fra beinet.

Purrestuing:
2 purrer
2 ss nøytral olje
1 ss hvetemel
ca 1/2 liter melk eller fløtemelk
salt og pepper
noen spiseskjeer tørr sherry

Vask og tørk purren. Finsnitt alt (både hvitt og grønt). Surr purren i olje på svak varme i ca 15 min. Ha på mel og bland godt. Spe med melk. Kok opp og la koke i 7-10 min. Smak til med salt, pepper og sherry.

Lag god, hjemmelaget potetmos og kok gulrøtter til. Server purrestuingen rennende utav en haug med potetmos.



1 kommentar:

  1. Å! Det så godt ut! Purrestuing har jeg aldri prøvd, men det var et godt tips! :-)

    SvarSlett