Søk i denne bloggen

fredag 27. januar 2012

Potekake

Ett av mine aller beste barndomsminner når det gjelder mat er de fantastisk gode "potekakena" som mammas tante Ka lagde. Tante Ka er mormors søster og har alltid bodd sammen med mine besteforeldre. Virkelig en bonusmormor, og hun står oss alle like nær som mormor selv. Vi er så heldige å ha både tante Ka og mormor fremdeles blant oss, men de baker ikke så mye lenger, da de begge er over 90 år. Da er det bare rimelig at jeg baker potekake til dem.

"Potekake" eller potetkaker som det egentlig heter, er det samme som lomper, og av en eller annen merkelig grunn er det noen som tar disse og ruller dem rundt pølser....!!! Nei, det eneste som skal på potekake er smør og sukker, sirup eller honning!

Jeg er egentlig ikke noe særlig flik til å lage disse kakene, det krever en god del trening for å få dem perfekte. Jeg har ikke trent så mye enda, men det skal endres fremover. Har jeg bare så lite som en halv potet til overs etter en middag, så skal den bli til ei potekaka.

Det eneste som er i disse kakene er potet og hvetemel. Hvor mye av hver er vanskelig å si fordi det er forskjell på potetene. Det går med en god del, men man bør bruke så lite som mulig for å unngå at de blir seige.  De skal heller ikke arbeides så mye med av samme grunn. I dag brukte jeg ca halvparten så mye mel som knekt potet.

For å lage kakene skal kokte poteter males eller knekes veldig godt. Potene må være helt avkjølte. Bland i mel og kjevle ut så tynn som mulig på en melet bordplate. Brukt helst et riflete lefsekjevle. Skjær kakene etter en frokosttallerken. Stekes i tørr stekepanne på middels varme. Avkjøl på rist. Serveres påsmurte!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar