Søk i denne bloggen

lørdag 7. januar 2012

Makrell i tomat

Dette er den store fiskehelgen, og -uken. Etter all julematen har jeg et stort behov for litt andre smaker og litt lettere mat. Det var fiskepai til middag i går, skal prøve meg på hjemmelaget sushi i kveld, og til lunsj spiste vi hjemmelaget makrell i tomat.


Er i utgangspunktet ikke overbegeistret for tomatmakrellen fra boks, men da vi hadde en enslig makrell i fryseren tenkte jeg jeg burde prøve å lage pålegget selv. Og hipp hurra for det. Skal utvilsomt gjentas.

Fersk makrell må fileteres og alle bein må fjernes.
Til 1 makrell brukte jeg:
1/2 liten boks tomatpuré
1 ss matolje
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts sukker
2 ss matfløte
1/2 ss eddik

Alt blandes godt sammen. Legg fisken i en ildfast form, og legg tomatsausen over. Bakes i ovn på 200 grader i 20 min. Har man mer fisk og saus bør den nok bakes lenger.

Veldig tilfredsstillende å lage eget pålegg :-) Er også en perfekt enkel middag. Spises varm med kokt ris til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar