Søk i denne bloggen

fredag 22. juli 2011

Gresskarstuing

Er på ferie i Belgia for tiden, og fråtser i ferske, store og litt andre typer grønnsaker. Min svoger dyrker gresskar i hagen, og vi var så heldige å få et til middagen i dag. Hvilken type dette er vet jeg ikke (ennå), men det er nesten det samme som en squash, bare rund. Smaker friskt og godt rå, nesten som en blanding av eple og agurk. Er allikevel best i sauser, f. eks. spaghettisausaus, ovnsretter eller stuinger. Inneholder mye væske, og kan derfor tørrstekes i panne. Haes den i ovn, bør man tilsette litt smør eller oljer for å bake i.




Til 4 personer:
1 lite gresskar
1 sellerirot
1 gul løk eller 3 sjalottløk
1 ts basilikum
1 dl matfløte
Fersk, hakket persille

Jeg blandet gresskarkjøttet med løk og sellerirot, og de utgjorde en meget god sammensetning. Det er ikke frø i dette gresskaret slik som i de tradisjonelle oransje gresskarene, så jeg bare skrelte det og brukte resten. Alt kjøttet ble delt opp i terninger.

Størrelsen på grønnsaker er litt større her i Belgia: en vanlig sellerirot i Norge er på størrelse med 1/4 sellerirot her... Roten ble skåret i halvparten så store terninger som gresskaret, for den bruker litt lengre tid på å bli mør. Løk skjæres i tynne halve ringer.

Alt surres i en wok eller sautepanne i en halvtimes tid til alt er mørt. Smør eller olje er valgfritt. Tilsett tørket basilikum slik at den kan koke med fra begynnelsen av. Når alt er mørt tilsettes 1 dl matfløte og kokes ca 5 min til. Smak til med salt og pepper, nyrevet muskatnøtt og fersk persille til slutt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar