Søk i denne bloggen

søndag 28. april 2013

Kjøttdeig med ris og karri

En god gryte med ris, kjøttdeig og grønnsaker er perfekt mat når man skal bruke det man har i kjøleskapet. Kjøttdeig er noe jeg alltid kjøper i tillegg til alt annet jeg trenger når jeg handler. Av og til er kjøttdeigen på tilbud, og jeg kjøper noen ekstra pakker. Av og til tenker jeg at det er greit å ha i kjøleskapet eller fryseren til en ekstra middag. Dessverre glemmer jeg denne kjøttdeigen i kjøleskapet av og til, og må snu meg rundt for å bruke den før den går ut på dato.
Man kan i denne retten bruke all slags kjøttdeig: kylling, svin, vanlig eller karbonadedeig. Jeg foretrekker sistnevnte.
Når det gjelder grønnsakene det man har til overs. Jeg har brukt løk, purre, hvitløk, brokkoli og gulrøtter denne gangen. Alternativer kunne vært gresskar, aspargesbønner, blomkål eller asparges. Eller hva som helst annet man har. Rester av kokte grønnsaker kan gjerne tilsettes helt på slutten av koketiden, bare for å varmes opp. I stedet for bokser hermetiske tomater brukes gjerne ferske tomater hvis man har det liggende. Man kan også bruke rester av annen tomatsaus.
Til 4 personer:
500 g kjøttdeig etter ønske
400 g ris, jeg valgte villris
1 løk
½ purre
1 fedd hvitløk
3 gulrøtter
½ brokkoli
2 bokser hermetiske tomater (eller ferske eller halvparten av hver)
2-3 dl vann
Salt og pepper
1 ss karripulver

Stek kjøttdeig i en varm stekepanne. Legg til sides. Finhakk løk, purre og hvitløk. Skjær gulrøtter i små terninger, og del brokkolien i små buketter. Andre grønnsaker deles også i små biter, tilpasset lik koketid.

Surr alle grønnsakene utenom brokkoli i en panne i litt nøytral olje på middels varme til løken er blank. Ha i risen og surr med i noen minutter. Ha i kjøttdeigen, tomater, 2 dl vann, ½ ts salt, og kok opp. Kok til risen og gulrøttene er gjennomkokte. Ha i mer kokende vann dersom det blir tørt før den er gjennomkokt.

Brokkoli has i noen minutter før retten er ferdig. Smak til med salt og pepper, og bland i 1 ss karri. Server med cherrytomater og eventuelt spirer hvis man har. Hvis retten blir litt sterk kan det være godt med brød til.





1 kommentar:

  1. Denne laget jeg idag! Kjempe godt! Både store og små likte den!

    SvarSlett