Søk i denne bloggen

søndag 20. februar 2011

Kreolpiroger

Min matinteresse begynte med cajunkjøkkenet. Her var en verden av smaker som var helt ny for meg, og som jeg måtte lage fra bunn av for å gjenskape. Min elsk til denne smaksretningen var grunnen til at vi i 2006 kjørte nesten hele USA på langs for å være i New Orleans i tre dager. Min bror skulle gifte seg i Iowa, og det var min første tur til USA. Ikke søren om jeg skulle være i landet UTEN å besøke favorittmatbyen. Jeg ble heldigvis ikke skuffet.

Kreolpirogene er hentet fra Anne Wilson’s bok ”Cajun kjøkkenet” fra 2000. Disse kan man gjøre så sterk man bare vil ved å ha i ekstra chilipepperkrydder eller ved å tilsette fersk chilipepper. Denne oppskriften inneholder ikke grønnsaken okra heldigvis, for den finner jeg sjelden. Som regel bare dropper jeg den hvis den skal være i maten.

Kreolpirogene er en fantastisk blanding av sprøtt brød med saftig kjøttdeig og deilige kajungrønnsaker inni.

Deig:
10 dl hvetemel
2 ts sukker
180 g kaldt smør
2 ½ dl kald melk

Fyll:
Cajungrønnsaker, også kalt ”the holy trinity”: består av løk, grønn paprika og selleristenger som finhakkes og surres i smør. Dette er basisen i mange cajunretter sammen med okraen. I denne retten brukte jeg:
1 stor grønn paprika
1 løk
3 stenger selleri
I tillegg:
3 fedd hvitløk
800 g karbonadedeig eller kjøttdeig
2 laurbærblader
2 ts cajunkrydder se link
1 boks hermetiske tomater, grovhakkede
2 dl vann
2 ss hakket persille

1 lettpisket egg.

Skjær smøret i terninger. Ha mel og sukker i kjøkkenmaskinen og ha i smøret. Kjør til blandingen blir fine smuler. Ha i melken og kjør til det blir en glatt deig. Pakk inn i folie og la hvile i kjøleskap i minst 30 min.


Stek kjøttdeigen på sterk varme og legg til sides. Fres cajungrønnsakene i smør i noen minutter, og tilsett hvitløk. Surr videre til grønnsakene begynner å bli myke. Tilsett stekt kjøttdeig, laurbærblader, cajunkrydder, tomater og vann. La småkoke uten lokk i ca 20 min. Smak til med salt og ha i persille. Sett til side og la avkjøle.


Kjevle deigen på et melstrødd bord til ca ½-1 cm tykkelse. Skjær i sirkler, bruk for eksempel en frokosttallerken til å skjære rundt. Pensle rundt kanten med vann, og legg så mye fyll i midten som det er plass til. Brett over og skjøt kantene sammen med fingrene eller en gaffel. Prikk pirogene slik at dampen kommer ut gjennom hullene i stedet for å ødelegge skjøten og lage mye søl. Legg på stekebrett med bakepapir. Pensle pirogene med egg.


Stekes på 210 grader i 20-25 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar