Søk i denne bloggen

onsdag 16. februar 2011

Signes muffins

Signe er søsteren til Lisbeth. Lisbeth er en veldig god venninne av meg som er fantastisk flik til å lage mat, og som elsker å dekke opp og servere oss. Og jeg elsker å gå på besøk til Lisbeth, ikke bare på grunn av maten selvfølgelig, men den gjør jo det at vi gleder oss ekstra mye til å besøke henne. Dessverre bor hun laaaaangt borte, så det er altfor sjelden vi får mulighet til å besøke henne.

Disse muffinsene lagte vi en gang på hytten til Lisbeth, og jeg knabbet oppskriften. Fra da av har det alltid vært den jeg har hatt som utgangspunkt når jeg lager muffins. Det er en super grunnoppskrift som du kan gjøre hva du vil med.

100 g smør
2 dl sukker
3 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ½ dl appelsinsaft, sitronsaft, brus, vann, melk eller annen væske
(1 ss kakao)
(revet appelsin-/sitronskall)

Smelt smør. Pisk egg og sukker stivt. Ha i smøret og de andre ingrediensene. Fyll opp kurvene bare ¾ fulle slik at de kan vokse mens de steker. Stekes på 175 grader 15-20 minutter.

I denne barnebesøkvarianten brukte jeg appelsinsaft som væske, og litt sitronsaft i vanlig melisglasur. Konditorfargen gjør susen sammen med små Smarties på toppen.



I denne versjonen brukte jeg sjokoladestrø i selve muffinsene, og melk som væske. Strøet er noe jeg kjøper i utlandet og er ren sjokolade i strøform (de som er ment til kakepynt mistenker jeg for å være mer sukker enn sjokolade). Raspet sjokolade gjør samme nytten.


Glasuren fant jeg en oppskrift på på Passion4Banking: http://www.passionforbaking.com/blog/2011/01/02/hvit-sjokolade-frosting/

3 dl kremfløte
300 g hvit sjokolade
1 ss vaniljeekstrakt (eller 1 ts vanlijesukker)

Varm opp kremfølten i en kjele, den skal absolutt ikke kokes. Hell den varme fløten over sjokoladen. Rør godt slik at alt blir godt smeltet. Settes i kjøleskap i mist 6 timer. Etter 6 timer visper du opp. Ikke overvisp, skal kun ta under ett minutt. Glasuren kan også farges!

Jeg fikk ikke glasuren stiv når jeg pisket, og jeg tror det kommer av at jeg brukte en frossen kremfløte som jeg tinte, men som jeg ikke fikk med alt fettet fra da jeg helte den fra kartongen. Jeg tilsatte masse melis. Glasuren kunne da brukes, og ble ekstra søt og god!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar