Søk i denne bloggen

torsdag 4. juli 2013

Grillet makrell med grapefrukt

I samarbeid med Matbloggsentralen utlyste Coop i fjor høst en konkurranse om å få være månedens blogger i deres kalender for 2013. Jeg var så heldig å vinne desember, og har fått oppskriften min på trykk i kalenderen. Jeg er derfor veldig glad i denne kalenderen, og har bestemt meg for å prøve alle rettene, og blogge om det. Denne oppskriften er «Miss Juni», litt på etterskudd.
Det å kjøpe makrell, eller annen fisk for den del, er veldig unaturlig for meg. Om sommeren fisker vi mye, og makrell er som regel alltid å få tak i. Denne gangen også. Det ble bare to små makreller på sist fisketur, men det holdt lenge til en nydelig kvelds. Kjempegodt! Og dette kan jeg love dere at er sunn mat. Spis mye med god samvittighet!!
Foto: coop.no
Oppskriften er sendt inn av Maria med bloggen Marias salt og søtt. Oppskriften finnes også her: https://coop.no/tips-og-rad/Mat-og-oppskrifter/Oppskriftene/Grillet-makrell-med-grapefrukt/
Makrell:
4 makreller
2 ss olje
2 ss soyasaus
Saften av 1 lime

Grapefruktsalat:
2 røde grapefrukt
4 vårløk
1 chili
1 ss fersk koriander

Skjær fileter uten hinner av grapefrukten. Skjær vårløk og chili i tynne ringer. Hakk ferske korianderblader. Bland alt sammen og sett til sides.


Bland olje, soyasaus og lime til marinade. Gjør klar grillen. Grill makrellfiletene først med skinnsiden ned. Grill i 2-3 minutter mens man pensler marinade på oppsiden. Snu filetene og grill i 1-2 minutter til. Strø gjerne litt flaksalt på før servering.

Retten kan spises bare slik den er eller man kan servere brød eller kokte nypoteter til!





1 kommentar:

  1. Mmmm... fersk makrell... :-)Det får vi ikke her i innlandet! Såkalt fersk, ja, men ikke fersk :-)

    SvarSlett