Søk i denne bloggen

søndag 21. juli 2013

Biscotti med kaffesmak

Matbloggsentralens ekstraordinære utfordring med kaffe ble mottatt med stor entusiasme. Jeg elsker å bruke kaffe i maten og spesielt i desserter og søte saker. Skal jeg lage noe som er sprøtt, en paibunn eller noe crunchy på toppen av en dessert, bruker jeg ofte hakkede kaffebønner i. Jeg bruker også ofte kaffe i sjokoladekremer eller kakefyll, og kaffesirup er nydelig tilbehør til søte kaker. Jeg liker også bare å bruke finmalt kaffepulver i toppinger eller i is. Den blir litt kornete, men smaken blir skikkelig god. Har man noe annet sprøtt i retten merker man ikke kaffepulveret. Nspressokapsler er perfekte til dette. I det siste har jeg virkelig forelsket meg i kombinasjonen rabarbra og kaffe. Har laget rabarbrasorbet med kaffecrunch, og rabarbrasyltetøy med kaffe.
I forbindelse med utfordringen hadde jeg lyst å lage porsjonsostekaker med Nespresso Caramellito (kaffe med karamellsmak) i osteblandingen og en topping av rabarbra og jordbær. Men jeg hadde enda mer lyst på biscotti med samme kaffesmaken (og hadde ikke tid til å lage begge deler. Det er jo tross alt ferie, den travleste tiden på året…)
Biscotti det ble. Biscotti med kaffe i deigen, og med mandler og tranebær. Sprøe herligheter, med en deilig smak av karamell og kaffe og med små syrlige eksplosjoner av tranebær. Kjeksene passer til å dyppe i kaffen, og smaker enda bedre til et glass sterk vin, f. eks. rød eller hvit portvin, eller kanskje et glass sherry. Da fremheves kaffesmaken i kjeksene best.
150 g mandler
100 g tranebær
2-3 kapsler Nespresso, etter smak
250 g sukker
3 ss vaniljesukker
3 egg
1 klype salt
400 g hvetemel
1,5 ts bakepulver

Mandlene ristes i tørr stekepanne og grovhakkes. Halvparten av tranebærene hakkes, resten beholdes hele. Del eggene. Pisk eggeplommer med sukker og vaniljesukker til eggedosis. Bland i kaffe, 2-3 kapsler etter smak. Jeg liker god kaffesmak, så bruker tre. Stivpisk eggehvitene med en klype salt. Bland eggehviter med eggedosis, litt om gangen. Bland så forsiktig i mandler og tranebær. Til slutt blandes hvetemel og bakepulver forsiktig i.
Forvarm ovnen til 175 gader. Del deigen i tre like store emner. Trill emnene ut til pølser som legges på langs på en bakeplate. Trykk pølsene lett ut slik at de er ca 2 cm høye og 6 cm brede. Fordel gjerne litt brunt sukker på toppen av kjeksene. Stek kakene i 30-35 minutter.
Når kakene er stekte has de umiddelbart på en skjærefjør og skjæres i tynne skiver. Biscotti skal i prinsippet stekes enda en gang (bi betyr to) etter at de er skjært opp, men jeg følger Trines råd og bare lar dem avkjøle på rist etter første stekning (http://trinesmatblogg.no/2010/04/08/verdens-beste-biscotti/).
  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar