Søk i denne bloggen

fredag 14. juni 2013

Tomatsuppe og pannekaker med blåbær

Da jeg gikk på folkehøyskole i Sandefjord fikk vi en gang i blant en underlig kombinasjon til middag. Underlig for meg i hvert fall: tomatsuppe og pannekaker med blåbærsyltetøy. Her på vestlandet er tomatsuppe helt vanlig, men ikke sammen med pannekaker. Og pannekaker er kaffimat, med mindre man lager fleskepannekaker. Underlig kombinasjon altså, men allikevel veldig godt. Skikkelig barnemat hvis du spør meg. Det ble dermed servert tomatsuppe og pannekaker til middag en lørdag for noen uker siden. De to aller beste rette mine barn kan få, og det samtidig. Stor suksess.

Tomatsuppe til 4 personer:
Tomatsuppe kan lages i mange ulike varianter. Dessverre har mine barn fått posevarianten litt for ofte, og synes den er beste. Altså måtte den etterlignes så godt det lot seg gjøre. Det vil si at jeg lagde en jevnet suppe smakssatt med tomatpuré. Det ble godkjent!

1 ss smør
2 ss mel
1 liter kraft. Man kan også bruke vann og buljong, og jeg foretrekker flytende buljong fra flaske.
1 boks tomatpuré
2 ts sukker
salt og pepper
pølsebiter og kokt pasta

Smelt smør i en gryte og rør inn melet. Spe med litt og litt kald kraft eller vann (rør i buljong etter hvert). Kok opp og la koke 10 min. Ha i tomatpuré, og smak til med sukker, salt og pepper. Vær forsiktig med saltet, i hvert fall hvis man også har pølsebiter i. Ønsker man pasta i suppen kokes den separat og has i rett før servering. Pølsebiter varmes i suppen.

Fint å få hjelp til å skjære opp pølsen!
Pannekaker til 4 personer:
3 egg
½ ts salt
2 ts sukker
1 liter melk (man kan gjerne bruke melk som er gått ut på dato)
4 dl hvetemel

Pisk eggene sammen med salt og sukker. Ha i melk og mel vekselsvis, og rør godt til en jevn røre. La røren hvile ½ time før man steker tynne pannekaker.

Blåbærsyltetøy
Aller siste rest av blåbærene fra i fjor gikk med til denne retten. Vel anvendt. Når jeg tar blåbær fra fryseren liker jeg best å koke syltetøy med litt tykningsmiddel. Plukker man blåbær nå i sommer er de aller best rørte.

200 g blåbær
50 g sukker
2 ss syltepulver

Kok opp blåbærene på svak varme og la dem trekke i ca 5 min. Ta bort fra varmen. Bland syltepulver med sukker og ha i blåbærene. Rør til alt sukkeret er oppløst. Avkjøl.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar