Søk i denne bloggen

lørdag 29. september 2012

Små epleterter med rosmarin og karamell

Disse tertene hørte jeg om på radio da vi kjørte hjem fra Oslo etter den skandinaviske finalen i Årets Hjemmekokk. I lasten hadde vi epler fra hagen til min gode venninne Lisbeth, pluss rosmarin som jeg hadde brukt under konkurransen. Rosmarin er min favoritt blant alle urter, den lukter helt fantastisk! Da jeg hørte oppskriften tente jeg helt. Dette må jo være nydelig, tenkte jeg, og lagde tertene allerede dagen etter. Oppskriften finnes her: http://www.nrk.no/mat/1.8321055 Jeg valgte å lage 7 små porsjoner i stedet. Da brukte jeg bare 1/3 oppskrift.


Til en hel, stor terte trenger man:
150 g smør
100 g melis
50 g finmalte mandler
stort egg
250 g mel

syrlige, mellomstore, norske epler
dl fløte
dl finkornet sukker
ss meierismør
ss hvetemel
frøene fra 1 vaniljestang

en klype salt, flaksalt
1/2-1 dl mandelflak
ca. 2 ss friske rosmarinblader, helst små og myke blader

Kjør kaldt smør, mel, melis og mandler i en kjøkkenmaskin med kniv. Ha i et egg og kjør fort sammen til en deig. Pakk deigen sammen, dekk med plastfolie og legg i kjøleskap i 30-60 minutter.

Smør en paiform. Når deigen har hvilt kjevles den ut og legges i formen. Stikk i den med en gaffel. Ha på et bakepapir, og fyll opp skallet med erter (tørkede eller keramiske). Forstek skallet på 170 grader i ca 15 min.


For å lage karamell blandes sukker, mel, fløte og vaniljefrø i en liten panne. Varm opp under opprøring til alt sukkeret har smeltet. Det skal ikke koke. Rør inn smøret og en klype salt og trekk til sides.

Når deigen er stekt fjernes erter og bakepapir. Skjær epler i tynne båter og fordel i tertebunnen. Strø over mandelflak og hakket rosmarin. Hell til slutt over karamellen. Stek terten på 180 grader, helst varmluft, i 40 minutter.


Server terten helst lunken og med en klatt pisket krem eller vaniljeis. Oppå kremen her har jeg sprøytet litt av karamellen som jeg holdt av før steking.



En stor pai kan også lages



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar