Søk i denne bloggen

tirsdag 18. september 2012

Blåskjellsuppe, gryterett og sandkaker med bær: treretters i utdrikkingslag

Min kjære, gode venninne Yvonne skal gifte seg, og jeg er så heldig å få være forlover. Bryllupet står allerede på fredag, og det er den korteste forlovelsestiden jeg har opplevd (ca 3 mnd). Dette vitner om ekte kjærlighet der handlingen å gifte seg er viktigere enn festen og det "vanlige" rundt bryllupet. Det blir en liten markering på dagen, og så bærer det av sted på bryllupsreise.

Vel, liten markering på selve bryllupsdagen kan man ikke gjøre noe med, det velger brudeparet selv, men en skikkelig markering i form av et utdrikkingslag bestemmer jo vi venninner over. Utdrikkingslaget fant sted forrige lørdag, og begynte med en liten runde på Bergen Ølfestival. Mye godt øl både til bruden og til oss andre.

Deretter gikk vi hjem til en av oss for å spise god mat, drikke litt, gi noen personlige smågaver samt et varig minne i form av et maleri som vi venninner malte til Yvonne der og da! Etterpå ble det tur på byen med champagne og mer god drikke! Veldig hyggelig, og vi har avtalt at det skal gjentas i november (litt uvisst hvem som skal drikkes ut, men det tar vi på sparket....)

Selve datoen for utdrikkingslaget kom litt brått på, så det ble ikke mye tid til planlegging. Dessuten var stort sett alle deltakerne travle småbarnsforeldre. Jeg fant derfor ut at det enkleste er at jeg forbereder det meste av maten hjemme, og bare gjør siste finish på stedet. Absolutt ikke noe offer fra min side, dette er favorittaktiviteten min, og jeg får jo velge meny og gjøre alt selv :-)


Forrett: Blåskjellsuppe

Blåskjellsuppe er utrolig enkelt å lage, og ikke minst fantastisk godt. Når man lager til 8-10 personer er det viktig å gjøre det enkelt, men allikevel fokusere på god smak.

1 nett blåskjell
1 løk
1 selleristang
1 fennikel
2 fedd hvitløk
1 dl tørr hvitvin (jeg glemte å ha i vin, og suppen ble allikevel veldig god!!)
1 liter vann
ca 1 ss salt, svart pepper
25 g smør
1 dl fløte

Skyll blåskjell, og kast de som ikke lukker seg. Finhakk løk, selleri og fennikel, og knus hvitløk. Bruk en stor gryte. Fres grønnsakene i litt nøytral olje til de er blanke, ca 10 min. Ha i hvitvin, og la koke inn. Ha i vann og kok opp. Ha i salt etter ønske, ca 1 ss. Ha i blåskjellene og la koke til alle er åpnet, ca 8 min.

Sil av kraften og ha tilbake i gryten. Rens blåskjellene. De som ikke har åpnet seg kastes. Kok opp igjen kraften, og pisk inn smør. Smak til slutt til med fløte, og eventuelt mer salt og pepper. Serveres med 5-6 blåskjell (uten skall) i en tallerken, og hell suppen over. Grissini er godt og enkelt ved siden av.


Hovedrett: Biffgryte med pasta

Når man lager mat til mange er gryterett ypperlig. Spesielt bra passer denne gryten til å lages på forhånd, og bare varmes opp igjen mens man koker pasta. Utgangspunktet mitt er gryterett med kjøttdeig, men i sted for kjøttdeig brukte jeg ytrefilet av storfe. Kjøttet ble skjært i strimler som ble brunet på sterk varme. Kjøttet og baconet has i gryten helt til slutt. Jeg brukte dessuten brekkbønner i denne gryten i stedet for gulrøtter og brokkoli, og en boks hermetiske tomater ble erstattet med 1/2 kg ferske tomater. Gir veldig god smak.



Dessert: sandkaker med vaniljekrem og bær

Fylte sandkaker er en enkel og delikat dessert, som kan fylles med hva som helst av frukt, bær eller snop. Litt krem er også godt. Jeg gjorde det enkelt og fylte med ferdigkjøpt vaniljekrem (Piano) og diverse bær. På toppen strødde jeg litt hjemmelaget krokan og melis. Fin, liten avslutning på måltidet!

200 g smør
250 g hvetemel
100 g malte mandler
100 g sukker
1 egg

Smøret skal være kaldt, og skjæres i terninger. Kjør i en food processor med kniv sammen med det tørre, til alt er smuldret godt opp. Ha i egget, og kjør videre med puls akkurat så lenge at det er blandet. Kna deigen fort sammen, og pakk i plastfolie. La hvile i kjøleskap i ca 1 time.

Trykk deigen ut i sandkakeformer, deigen holder til ca 30 stk. Stek dem på 175 grader i 10-15 minutter. Avkjøl kakene i formene på rist, og ta ut av formene når de er avkjølte.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar