Søk i denne bloggen

onsdag 26. september 2012

Skolekjøkken for de minste: tomatsuppe



Tvillingene mine har begynt i 1. klasse, og plutselig er jeg opptatt av læreplaner i skolen, kvaliteten på lærerutdanningen og inneklima i skolen. Førsteinntrykket på "vår" skole er veldig bra, men det er jo lite spor av det jeg er mest opptatt av, nemlig mat og kosthold. Jeg er ingen fanatiker på noe som helst kostområde, men har en interesse for å lage mat fra bunnen av. Da vet jeg hva vi får i oss, og det er tilfredsstillende å skape noe som bokstavelig talt faller i smak.

Skolekjøkken får barna mine kanskje et forhold til i senere klassetrinn, det håper jeg virkelig, men det er ikke å finne på planen for 1. klasse. Hver onsdag får de som er på SFO varm mat, men jeg forstår det slik at det er de voksne som lager maten uten at barna har noen rolle (men dette er bare etter utsagn fra min sønn). Om det nå skulle være slik at noen av de eldre barna hjelper til så tror jeg neppe at det dreier seg om et pedagogisk tilbud rundt matlaging og kjøkkenlære.

Dermed bestemte jeg meg for å lage skolekjøkken hjemme i stedet. Det lages mye mat fra bunnen av på vårt kjøkken, men det er bestandig på mine prinsipper, og barna får hjelpe til hvis det passer seg slik. Men skolekjøkkenet skal være på barnas premisser. De lager maten, mens jeg hjelper til. Vi skal lage mat de liker og det meste blir nok i kategorien "god husmannskost". De skal lære om ingrediensene, hva alt heter og at ingenting er ekkelt. Og så skal de være med å rydde og vaske opp. De må lære å vente på tur, og vente generelt. Høres jo flott ut, og jeg klarer nok ikke å leve opp til alt, men dette er de premissene jeg må ha med meg inn i oppgaven for selv å ha en mulighet til å lykkes!

Første time skulle det lages tomatsuppe. Fra bunnen av. Også kraften. Vi kokte kraft på kylling og grønnsaker, spedde den med tomatpuré og litt fløte, og hadde i makaroni og pølsebiter. Barna gjorde alt av skrelling og kutting og helling i gryter. De fikk også røre litt. Vi har gasskomfyr, så det begrenser litt med håndtering av gryter og varme. I tillegg til tvillingene som snart fyller 6 år, er også minstejenten på 3 1/2 med hele tiden!

Dette ble en veldig fin opplevelse både for meg og for barna. Suppen smakte supergodt. Tidligere har de fnyst litt av denne hjemmelagde tomatsuppen, og ville ha den de er vant med fra barnehagen (posesuppe). Denne gangen var det ikke et eneste ord om det. Selvfølgelig ikke. De hadde jo laget den selv!

Tomatsuppe til 4 personer:
1 rå kylling
1 gulrot
1 løk
1 stangselleri
urter etter ønske
salt og pepper
2 liter vann
1 boks tomatpuré
1 ts sukker
1 dl fløte
1 ss Maizena
200 g makaroni
400 g pølse

Grønnsakene vaskes, renses og skjæres i store biter. Ha rå kylling og grønnsaker i en stor gryte, og hell på vannet. Tilsett urter etter ønske, samt salt og pepper. Til slik kraft trengs ca 1 ss salt. Kok opp og la putre i ca 1-2 time. Har man trykkkoker er det gjort på 20-30 min.

Kok makaroni etter anvisning på pakken. Pølse skjæres i små biter.

Sil av kraften. Kyllingen kan brukes i en salat eller til middag dagen etter. Grønnsakene kastes. Kok opp kraften med en boks tomatpuré og sukker. Smak til med salt og pepper etter ønske. Husk at pølsen tilsetter mer salt, så vær moderat. Rør Maizena ut i fløte og ha i suppen. Kok opp, og tilsett pølsebiter og makaroni. La pølsen varmes, men suppen skal ikke koke.

Håper dette var inspirerende til at andre småbarnsforeldre også kan ha skolekjøkken hjemme hvis det er spesielle retter man ønsker at barna skal lære å lage selv. Neste time skal vi lage polarbrød, tenkte jeg! Gleder meg.

Løken var vanskelig å skrelle, så pappa hjelper litt.

Viktig å faktisk gi barna skarpe kniver som skjærer godt. Det skjer flere uhell med sløve kniver.

Mer selleri!

Ferdig!


Nam! Kjempegodt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar