Søk i denne bloggen

søndag 16. september 2012

Gresskar med torsk og parmesanskum

Dette er en rett jeg er veldig, veldig, veldig fornøyd med. Av flere grunner: For det første fordi den ble veldig god, smakene satt som jeg ville. Dessuten har jeg prøvd to helt nye ting: å lage skum av sausen og spise persilleskudd. Sistnevnte fant jeg i urtepotten med persillerester. Har ikke vært mye persille på den planten i år, men nå hadde det vokst opp noen skudd. Jeg bare måtte smake, og de var kjempegode. Masse god persillesmak. Så i mangel på persilleblader ble skuddet en vel så bra erstatning.

Persilleskudd
Å lage skum var jo mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Varm opp, og kjør med stavmikser!!! Jeg har jo fått nyss i at proffene bruker et spesielt pulver for at skummet skal holde seg, men for smakens del er dette helt ok. Og det ble fint på bildet!

Til slutt er jeg fornøyd med retten fordi jeg har brukt alle delene av gresskaret, også kjernene. Kjernene er kjempegode når de ristes og saltes, og kan serveres som snacks eller på toppen av middagsretter for ekstra crunch!

Både gresskaret og bønnene er fangst fra helgens besøk på Matstreif i Oslo. Et flott, og allsidig arrangement med et fantastisk utvalg. Jeg var der for å delta i den skandinaviske finalen av Årets hjemmekokk. Vinneren ble Anders fra Danmark, og mer om opplevelsen kommer i løpet av uken. Alt må bare fordøyes litt til :-)

Til 4 personer:
1 avlangt, grønt gresskar (jeg vet dessverre ikke hva dette gresskaret heter.. noen som vet? Andre typer gresskar kan også brukes)
700 g torskefilet
400 g mandelpotet
1 persillerot
1-2 sjalottløk
1 dl fløte
1 dl vann
2 ss hvitvinseddik
1 ts sukker
salt og pepper
håndfull ferske gresskarkjerner
1 ts rapsolje
2,5 dl H-melk eller fløte
50 g  revet parmesanost
1 ss ferskpresset sitronsaft
persilleskudd eller -blader

Fiskefiletene skylles og tørkes godt. Ha godt med salt på.

Skjær gresskaret i to på langs. Fjern kjerne og trådene som de henger i, men ta vare på en håndfull av de største og fineste kjernene. Skrap utav gresskarkjøttet med en skje og skjær det i terninger. Sett skallene til side.


Skrell poteter og persillerot, og skjær i små terninger. Finhakk løk, og stek på svak varme til den er blank. Ha i poteter, persillerot og gresskar, og surr videre på svak varme i ca 5-10 min. Ha så i fløte, vann, hvitvinseddik og sukker, og la grønnsakene koke i dette til de er akkurat møre, og væsken har kokt litt inn. Ca 10 min. Smak til med maldonsalt og nykvernet, svart pepper.

Ha de saltede fiskefiletene i de to uthulede gresskarskallene. Fordel grønnsakene over. Stek i ovn på 175 grader i ca 15-20 min til fisken er ferdig.


Gresskarkjerner kan ristes i ovnen samtidig som fisken bakes. Rens kjernene for tråder, skyll og tørk godt. Ha dem utover i en liten ildfast form, og bland med solsikkeolje. Sørg for at det er litt olje på alle frøene. Rist dem i ovn på 175 grader til de er gyldne og oppblåste, ca 15 min. Vend på dem underveis. Når de er ferdige blandes de med Maldonsalt og kjøles de litt av på bakepapir.

Når retten er klar for servering varmes melken opp til ca 70 grader. Smelt parmesan i melken og ha i sitronsaft. Lag skum ved å kjøre en stavmikser i melken. Strø først ristede gresskarkjerner oppå grønnsakene, og legg skummet oppå der igjen. Pynt med persilleskudd. Resten av sausen som ikke ble til skum serveres ved siden av.

Tilbehør: hestebønner
Som et ekstra tilbehør til denne retten serverte jeg bondebønner, eller hestebønner, som det også kalles. Store, smakfulle bønner som kan minne litt om kikkerter i konsistens. Ferske bønner, rett fra belgen er for meg en stor skatt. Fantastisk gode.

Bønnene plukkes ut av belgen, og forvelles lett. Etter det fjernes nok et lite lag rundt selve bønnekjernen. Til slutt varmes bønnen opp i litt smør, og smakes til med litt salt og pepper.

  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar