Søk i denne bloggen

lørdag 3. mai 2014

Brød med øl og honning


Nå er det fryktelig lenge siden jeg har bakt brød, og det var deilig å stå til albuene i brøddeig igjen. Jeg liker å bruke hendene når jeg blander ingrediensene og knar sammen deigen. Etter en stund får kjøkkenmaskinen ta over for at deigen skal bli knadd lenge og vel. Den skal bli skikkelig klissete før den settes til heving.

Jeg har gått til anskaffelse av gamle kornsorter fra Holli mølle, så dette brødet inneholder både svedjerug og emmer. Man kan selvfølgelig bruke helt vanlig rug, og hvetemel eller speltmel i stedet for emmer. Jeg liker produktene fra Holli mølle fordi de er økologiske og fordi gamle kornsorter er mer eksotiske å arbeide med enn det vanlige melet.


Dette brødet inneholder også øl og honning som er hovedingrediensene for smaken. Man kan bruke hvilket som helst øl, jeg brukte en flaske med noe tysk øl som jeg ikke likte noe særlig å drikke. Den søte honningen gjør også at brødet får en fin, sprø skorpe med litt karamellaktig smak. Oppskrift til 2 små brød:

1 dl finmalt svedjerug (eller sammalt rug, fin)
400 g siktet emmer (eller siktet spelt eller hvetemel)
250 siktet rugmel
200 g sammalt spelt
50 g gjær
1-2 ts salt
5 dl øl
1 dl lunken melk
2 ss honning

Bland alt melet sammen. Varm ølet til ca 30 grader. Løs gjæren opp i ølet og tilsett i melet. Bland godt. Ha også i lunken melk. Ha til slutt i salt og honning. Kna deigen godt. Deigen skal være litt løs, så tilsett mer lunken melk ved behov. Sett deigen til heving, og la heve til ca dobbel størrelse.

Ha deigen på en melet bordplate og del i to emner. Smør to brødformer med smeltet smør eller olje. Ha deigen i formene og sett til etterheving. Jeg liker å etterheve over varm vanndamp. La etterheve til deigen igjen har doblet i størrelse.

Forvarm ovnen på varmluft til 250 grader. Stek brødene i 10 minutter. Senk temperaturen til 170 grader, og stek videre i ca 30 minutter. Brødene er ferdigstekte når det lyder hult når man banker på dem.


Skjær brødet i skiver og server gjerne til spekematen i stedet for flatbrød!




1 kommentar: