Søk i denne bloggen

torsdag 1. mai 2014

Pai med asparges

Nå er aspargessesongen endelig begynt. Jeg har kjøpt asparges på fantastiske Storegården på Ask. Helt økologisk og temmelig kortreist. Ferskt er det også. Jeg hentet denne aspargesen samme dag som jeg brukte den. Jeg kjøpte også egg og jordskokk. Her er hva jeg laget av asparges og jordskokk i fjor: Stekt fisk med jordskokk og asparges.

I år ville jeg også benytte meg av de gode, ferske eggene i en middag, og bestemte meg for å lage en god pai med asparges og bacon. Dagsfersk asparges som dette trengs ikke kokes på forhånd. Den er også deilig og søt, og minner litt om sukkererter når den spises rå. De aller fleste søtstoffene i fersk asparges forsvinner i løpet av et døgn, og den er dermed mye søtere enn den man får i butikken.

Jeg lagde en langpannepai, ca 25*35 cm i størrelse. Jeg brukte sprøstekt bacon sammen med asparges, men spekeskinke er også godt. Du trenger til paiskallet:

150 g kaldt smør
300 g hvetemel
ca 1 dl isvann

Skjær smøret i terninger. Smuldre smøret sammen med melet, gjerne i en food processor. Ha i vann og bland fort sammen. Pakk deigen i plast og la hvile i kjøleskap i minst en halv time.

Forvarm ovnen til 150 grader. Kjevle ut deigen og ha den i smurt form. Prikk i deigen med en gaffel. Legg et bakepapir over deigen og hell over erter. Dette for at deigen ikke skal blåse seg opp under forstekingen. Forstek paiskallet i 15 minutter.

Fyll:
Ca 200 g asparges
100 g bacon
4 mellomstore egg
2 dl fløte
50 g revet ost
salt og pepper

Sprøstek bacon. Pisk eggene med fløte, salt og pepper. To bort ertene og bakepapiret fra det forstekte paiskallet. Fordel bacon i paiskallet, og hell over eggeblandingen. Vask aspargesen og legg den i eggeblandingen. Ha revet ost på toppen. Stek paien på 200 grader i ca 20 minutter. La hvile 5-10 min før paien skjæres opp og serveres.




2 kommentarer: