Søk i denne bloggen

torsdag 9. mai 2013

Miss Mai: Pavlova


I samarbeid med Matbloggsentralen utlyste Coop i høst en konkurranse om å få være månedens blogger i deres kalender for 2013. Jeg var så heldig å vinne desember, og har fått oppskriften min på trykk i kalenderen. Jeg er derfor veldig glad i denne kalenderen, og har bestemt meg for å prøve alle rettene, og blogge om det.

Pavlova er en kake jeg virkelig har undervurdert. Har tenkt at den er litt vanlig og kjedelig når jeg skal lage kake. Har nok tatt feil. For det første er det superenkel å lage (med mindre man lager vaniljekrem selv, det tar litt tid). Den skal stå en god stund i ovnen, men da kan man jo gjøre andre ting. Når jeg har eggehviter til overs pleier jeg å putte dem i en dobbel plastpose eller en boks og fryser dem. Perfekt til å lage marengs med senere. 

Kaken ser også veldig flott ut, bare ved å fylle den med bær på toppen. Ikke noe kliss, ikke noe arbeid, og wow-faktoren er der med en gang. Og viktigst: den smaker helt nydelig. Sprø marengs, myk krem, syrlige bær, og mørk sjokolade. Helt uslåelig.

Oppskriften denne gang kommer fra bloggen Bollefrua. Originaloppskriften finnes her: https://coop.no/Tips-og-rad/Mat-og-oppskrifter/Oppskriftene/Pavlova/

Marengsen skal være så stiv at den kan smøres utover bakeplaten før steking.
Marengsbunn:
6 eggehviter
3 dl sukker
1 dl melis
1 ts eddik, jeg brukte bringebæreddik
½ ts salt

Kremfyll:
1 pk kremfløte (3 dl)
1 ss sukker
½ pakke vaniljekrem

Pynt:
Jordbær og gjerne andre bær eller frukt
Grovhakket, mørk sjokolade
Melisdryss

Bolle og visp må være helt rene for å få eggehvitene stive. Tørk gjerne av med litt eddik på kjøkkenpapir. Pisk først eggehviter sammen med salt på lav hastighet. Øk farten litt og litt, og tilsett melis og sukker litt og litt. Pisk til slutt på full styrke og ha i eddik. Pisk til eggehvitene er helt stive og kan smøres utover bakeplaten.

Forvarm ovnen til 140 grader. Tegn en sirkel på 25 cm i diameter på bakepapir. Fordel marengsen utover slik at den passer i sirkelen. Stek i forvarmet ovn i 1 ½ time. La avkjøle i ovnen med døren på gløtt.

Pisk kremfløte med sukker. Bland i en halv pakke vaniljekrem. Smør utover marengsen. Less på med bær og grovhakket mørk sjokolade. Usaltede pistasjnøtter og revet sitronskall er også godt oppå.

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar