Søk i denne bloggen

tirsdag 7. august 2012

Hjortestek med timiangnocci og rødbetechips

Jeg er utrolig glad for gode venner som gir meg hjortekjøtt i gave. Selvskutt hjort av topp kvalitet. Det blir det festmiddag av. Lårsteken ble langtidsstekt i ovnen, og som tilbehør serverte jeg timiangnocci, chips av rødbeter, dampet brokkoli og rødvinsaus. Ønsker man å bytte ut eller legge til enda et tilbehør er sellerikrem veldig godt.

Servert med belgisk øl
Hjortestek:
Skjær bort overflødige sener. Gni steken inn med salt og pepper. Sett et steketermometer i der kjøttet er på det tykkeste. Pass på at man ikke treffer beinet. Sett steken i forvarmet ovn på 125 grader, og la det steke til kjernetemperaturen har nådd 55 grader. Ta steken ut og la hvile 20-30 før man skjærer i kjøttet. Pakk det godt inn slik at det ikke blir for kaldt. Skjær så i passende skiver.

Rødbetechips:
Når steken er i ovnen lages alt av tilbehør. Jeg har skrevet om rødbetechips før (finnes HER), men denne gangen ble de enda bedre fordi jeg friterte chipsen to ganger. Rødbeter ble først skrelt og skjært i skiver. Tørk den godt med kjøkkenpapir. Varm frityrolje til 160 grader, og fritér litt og litt chips om gangen i ca 3 min. La renne av på kjøkkenpapir.

Rett før servering varmes oljen til 180 grader, og chipsen friteres igjen i ca 2-3 min. Følg med så den ikke blir svart. Rist chipsen i en skål med tørkepapir slik at overflødig olje renner av. Ha på salt.

Timiangnocchi
Gnocci er en ny og lettvint favoritt. Denne gangen smaksatte jeg med fersk timian, perfekt til viltkjøtt. Gnocci kan kokes på forhånd og så varmes den lett i en stekepanne med litt smør i rett før servering. Man trenger:

Ca 1/2 kg mandelpoteter
1 egg
2 ss revet parmesan
ca 1 dl hvetemel
ca 2 ts ferske timianblader
salt og pepper

Poteter skrelles og kokes møre i lettsaltet vann. Hell av og la kjølne til man kan jobbe med potetene med hendene. Mos potetene og ha i egg, parmesan, timian, salt og pepper. Bland med hendene. Ha så i hvetemel til man klarer å rulle en pølse ca 1 -1 1/2 cm tykk. Skjær pølsen i ca centimetertykke biter. Kok opp vann med salt og litt olje. Kok gnoccien til den flyter opp.

Rødvinsaus:
1 sjalottløk
2 dl rødvin
6 dl vilt- eller oksekraft
25 g usaltet smør
salt og pepper

Hakk sjalott og ha i en gryte sammen med rødvin. La koke inn. Spe på med kraft og la koke til ca halvparten. Pisk inn smør, og smak til med pepper og salt ved behov.

Brokkoli
Denne gangen dampet jeg buketter med brokkoli i ca 4 min. Strø så på en klype havsalt og ha over noen dråper sitronsaft.

For meg er dette er virkelig et festmåltid med flere komponenter som utfyller hverandre. Man har alle smakene med salt, søtt, surt og bittert, og man har både myke og sprø komponenter i måltidet. Dette liker jeg å planlegge og tenke ut, og vil øve meg mye på dette fremover! Håper det inspirerer.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar