Søk i denne bloggen

lørdag 21. juli 2012

Maki med laks

Har fått helt dilla på sushi, nesten litt avhengig. Og når det ikke er altfor vanskelig å lage selv heller blir det et lett valg på en lørdagskveld i ferien. Jeg har funnet min egen kombinasjon som jeg liker veldig godt i makirullene. Laksen er jo en klassiker. I tillegg bruker jeg sitronmajones, gressløk og avokado eller agurk. Begge deler fungerer også.


Til 3-4 ruller som hver skjæres i 9-12 biter:
250 g sushiris
2 ss sukker
2 ss risvineddik
skallet av 1 sitron
2 dl majones
3-4 noriark
ca 150 g laks av sashimikvalitet, f. eks. Salma
gressløk
1 avokado eller 1/4 agurk eller begge deler

serveres med soyasaus, wasabi og syltet ingefær

Sitron vaskes godt i varmt vann. Riv av det ytterste laget av skallet og bland sammen med majones. Dette kan godt stå kaldt en times tid før bruk. 

Risen kokes etter anvisning på pakken. Vanligvis skal den først skylles godt og bløtlegges i kaldt vann i 20 min. Skyll deretter igjen, og kok opp sammen med 4 dl vann. Kok risen i ca 10 min til alt vannet er kokt inn. Ta av fra varmen og la stå i 5-10 min. I mens røres 2 ss sikker med 2 ss risvineddik til alt sukkeret er oppløst. Dette blandes forsiktig i risen mens den løftes og viftes for å avkjøles. Legg et fuktig håndkle over risen så den ikke tørker ut.















Laks og avokado/agurk skjæres i passende tykke staver. Gressløk vaskes og tørkes. Legg et noriark med den blanke siden ned på en rullematte. Fukt fingertuppene, og legg et lag ris utover arket, utenom på de øverste 2 cm. Smør sitronmajones på risen. Legg laks, gressløk og avokado/agurk på tvers på risen, og rull opp. Bruk en skarp og fuktig kniv og skjær i 9 eller 12 biter.

På forhånd kan det være lurt å dele risen i 4 porsjoner for å sikre at det fordeles likt. Synes man det blir lite fordeles den bare på tre ruller. 
  




Alt ble spist!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar