Søk i denne bloggen

onsdag 25. juli 2012

Blåbærrand


Det er mye bær lett tilgjengelig for tiden, både i butikkene og i naturen. Mine favorittbær er utvilsomt blåbær. Ikke godt å si hvorfor, men jeg synes de smaker best både i syltetøy, kaker og naturell. Kan være fordi jeg alltid har hatt fri tilgang til blåbær utenfor døren både hjemme og på hytten, og har alltid plukket i massevis. Vil man lage noe kjapt og enkelt, og veldig godt av blåbær er denne randen perfekt. Dette ble en herlig dessert på hytten i helgen som var.

Smuldrebunn:
100 g hvetemel
100 g havregryn
100 g smør
1 ss sukker
en klype salt
noen ss kald melk

Smuldre mel, havregryn og smør sammen med sukker og salt. Ha i melk og bland fort sammen til en fast deig. La hvile i kjøleskap i ca 30 min.


Blåbærfyll:
Ca 1/2 liter blåbær
2 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1 eggehvite

Blåbær renses og røres med sukker og vaniljesukker til alt sukker er oppløst. Bærene skal ikke knuses, men røres hele tiden. Bør røres i 10-15 min.


Når deigen har hvilt presses den utover formen man bruker. Pass på å ha stor nok kant til til å demme opp for fyllet. Stikk i deigen med en gaffel. Eggehviten lettpiskes og smøres utover randen. Ha i blåbærfyllet. Stek på 200 grader i 20-30 min til fyllet er stivt og bunnen gylden og sprø. La avkjøle litt, men serveres lunken. Veldig godt med vaniljesaus til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar