Søk i denne bloggen

søndag 12. februar 2012

Gulrot- og pecankake med mousse av blodappelsin

Min morsdagsgave var at jeg kunne få kokkelere på kjøkkenet og lage akkurat den kaken jeg ville. Kaken ble tatt med i et familiebesøk der tre generasjoner mammaer fikk kose seg med godsaker og familie. Utrolig gøy å få lov å prøve og eksperimentere, og faktisk lage noe utrolig godt. Jeg syntes også den ble veldig fin :-)

Denne kaken har jeg komponert selv. Hver for seg er ikke delene unike, men jeg har i hvert fall ikke sett dem satt sammen slik før, og tør derfor kalle kaken min egen kreasjon. Gulrotkaken er saftig med varme krydder og dynket med litt pecansirup for ekstra sødme og nøttesmak. Mousse med blodappelsin gir friskhet og god kontrast i kaken, og de to delene passer perfekt til hverandre. Det at det er blodappelsin og ikke vanlig appelsin gir en litt rundere og søtere smak til moussen. Charls har forresten et fristende innlegg om blodappelsin på sin blogg denne uken: Magisk sorbet.

Jeg valgte å pynte med et lokk fondant, men man kan også pynte med pisket kremfløte eller ostekrem. I dag ville jeg sette pris på min mamma og min farmor, og alle andre mødre med denne kaken. Englevingene er laget av gelatinplater som er klippet i fasong og pyntet med melisglasur. Ble de ikke fine?

Pecansirup er noe jeg har fått fra USA, og jeg er ikke sikker på om man kan få tak i den her. Den er ikke nødvendig i kaken, men det er godt med hakkede pecannøtter i.

Gulrot- og pecankake:
4 egg
3 dl sukker
1 dl pecansirup (eller 1 dl sukker)
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts malt ingefær
1/2 ts muskatnøtt
1/2 ts salt
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1/2 dl nøytral olje (f.eks. solsikkeolje)
4 dl finrevne gulrøtter
1 dl grovhakkede pecannøtter

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør i pecansirup. Ha så i mel, hevemiddel, krydder og vaniljesukker og rør forsiktig med en slikkepott. Ha til slutt i olje, gulrøtter og nøtter, og bland i. Ha i en rund springform, 22-23 cm. Stek på 190 grader i 50-60 min. Hvis den begynner å bli mørk på toppen kan man legge over et ark aluminiumsfolie. Når den er ferdig hvelves den på rist. La avkjøle slik.

Kakebunn delt i to
Mousse av blodappelsin:
6 plater gelatin
3 egg
3 ss sukker
skallet av 1,5 appelsin
2,25 dl fersk presset appelsinsaft (jeg brukte 4 små blodappelsiner)

Legg gelatinplatene i bløt i vann i minst 5 minutter. Skill eggene. Pisk eggeplommer og sukker til lyst og luftig eggedosis. Ha appelsinskall og 1/2 dl av appelsinsaften i eggedosisen. Klem vannet av gelatinen, og smelt over vannbad eller 30 sekunder i mikrobølgeovnen. Bland gelatin med resten av appelsinsaften og hell blandingen i en tynn stråle over eggedosisen mens man rører hele tiden. Rør godt til alt er blandet. Stivpisk eggehviter og bland forsiktig i.

Klar til avkjøling
Kaken må være helt avkjølt før man heller på moussen. Del kaken i to like store deler. Ha bunnen tilbake i springformen, og bygg tett inntil kanten med aluminiumsfolie eller silikonunderlag. Hvis ikke renner all moussen ned langs kanten på kaken. Ha først litt pecansirup på kakebunnen (valgfritt), og hell så over moussen. Sett kaldt og la stå til moussen har stivnet. Pakk i mellomtiden inn andre halvdel av kaken i plast så den ikke tørker ut.













Når moussen har stivnet kan man ha på toppen. Jeg dynket også den med litt pecansirup før jeg hvelvet den oppå. Så er kaken klar til pynting. Siden jeg skulle ha fondantlokk på lagde jeg smørkrem av 200 g smør og 2 dl melis og smurte både på toppen og sidene av kaken for feste. Lot den stå i kjøleskap ca en time for å stivne litt før jeg tok fondantlokket på. Til slutt litt skrift og pynt av farget melisglasur. Vingene ble satt ned i fondanten etter at jeg skar et lite snitt.

Dette ble en fin dag :-)
  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar