Søk i denne bloggen

torsdag 31. mars 2011

Fiskegrateng

Fiskegrateng er helgemat, for en god, hjemmelaget grateng tar tid å lage. Jeg dropper makaronien i gratengen, mest for å unngå "doble karbohydrater" (trenger ikke karbohydratene i makaronien når vi uansett spiser poteter til). Men det er jo ingenting i veien for å i stedet droppe potetene og bare ha makaroni i. Heller ingenting i veien for å spise begge deler, jeg bare velger å la vær :-)

Bruker som oftest saltet fisk i grateng, det gir en ekstra god smak til den hvite sausen. Sausen kokes opp med smør, mel og melk, og krydres med pepper og muskatnøtt. Dropper saltet hvis fisken er saltet, og bruker heller litt kokekraft fra fisken i sausen når jeg sper den.

Kokt og rensket fisk blandes i sausen. Ta av platen. Ha i 2-3 eggeplommer og rør godt. Eggehvitene stivpiskes og røres i sausen, og gjør at gratengen blir stor og luftig. Ha alt i en ildfast form. Strø panérmel på toppen og legg noen klatter smør eller margarin oppå melet igjen. Settes i ovnen, varmluft på 175 grader, til den har vokst seg stor, og panérmelet er blitt gyllent. Dette tar ca 15-20 min.



Serveres i sin enkelhet med poteter, gulrøtter og/eller grønne bønner. For de som liker rosenkål har jeg en ekstra god oppskrift på det her, og som er nydelig tilbehør til fiskegrateng:

Rosenkål renses og skjæres i skiver. Ca like mye gulrøtter som rosenkål skrelles og kuttes i små biter. Noen skiver bacon skjæres i stimler og surres i en tykkbunnet panne. Ha i rosenkål og gulrøtter og ørlite vann som grønnsakene kan dampe i. La surre i ca 15 min til grønnsakene er møre. Smak til med salt, pepper og muskat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar