Søk i denne bloggen

lørdag 16. oktober 2010

Pizzavariasjoner

En kjapp og perfekt klubbmat er pizza. Jeg bruker de ferdige, frosne pizzabunnene fra Isbilen som kommer med tomatfyll. Da kan jeg bruke all tid og energi på kreative pizzaer. Sist lagte jeg 4 forskjellige. Vi er fem stykker fra ungdomsskolen som treffes jevnlig, og det ble altfor mye mat med fire pizzaer. Men verldig kjekt å kunne servere en slik variasjon. Pizzaene stekes i 10-15 min på 250 grader.

1. Marinerte scampi
Jeg brukte rå scampi. De må tines og legges i en «sweet chili saus» i noen timer. Som smaksforsterkter bruker jeg purre som er surret i smør på svak varme i ca 15 minutter. Ha godt med ost på toppen.

2. Kylling i karrisaus med nøtter
Kyllingkjøtt i terninger brunes. Bland sammen rød karripasta og litt kokosfløte. Hell over kyllingbitene og bland godt. Ha rød papirka på pizzaen sammen med kyllingen og dryss over saltede chasew- eller peanøtter. Ha godt med ost på toppen.

3. Spekeskine og ruccula
Spekeskine og ost på pizzaen før den stekes. Her er også paprika godt. Ha på ruccula og pharmasanflak etterpå.

4. Pepperoni og masse godt
Den beste til slutt. Ha på pepperoni, fetaost, soltørkede tomater og oliven. Revet ost på toppen.




Barnevarianten
Bildet viser barnevarianten som er med smårettskinke, paprika og soltørkede tomater. Den gikk ned på høykant!


PS. Man kan selvfølgelig også lage egne pizzabunner og tomatsaus. Man kan også gjøre det en tid i forveien og fryse. Pizzadeigen heves og man kjevler ut bunner. Ha på avkjølt basistomatsaus og sleng dem i fryseren uten å etterheve. Frys dem rett på bakepapir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar