Søk i denne bloggen

mandag 25. oktober 2010

Pai med spinat og røkelaks

Røkelaks er enda en variant av fiskemiddag (se innlegg om tunfisk og spagetti). Jeg er kjempeglad i varmet røkelaks i middagsretter. Salt og mye smak!

Til hverdags bruker jeg ferdige paibunner på rull. Det er kjapt og de er helt greie på smak. I helgene eller hvis jeg har tid foretrekker jeg allikevel å lage bunnen selv. Da kan jeg også ha i litt grovt mel også (men ikke for mye, da henger den ikke sammen). Tok meg en stund til å bli komfortabel med å lage paibunn selv, men det er bare å tørre å prøve og feile, så kommer det!

Til 2 paier trenger man:
2 ferdige paibunner
500 g frossen spinat
1 sjalottløk
1 ts sitronsaft
200 g røkelaks
4 egg
3 dl matfløte
Revet ost

Halvtin spinaten i mikrobølgeovn. Hakk sjalottløk og surr i stekepannen. Ha i spinaten, og surr til alt er tint og varmt. Ha i sitronsaft, salt, pepper og muskat, og fordel i de to paibunnene. Laksen skjæres i tynne strimler. Ha halvparten i hver pabunn.

Visp sammen egg og fløte og ha over begge paiene. Ha revet ost på toppen.

Stekes i ovn på 200 grader i 20-30 min.

Serveres sammen med salat og tomater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar