Søk i denne bloggen

onsdag 27. oktober 2010

Gresskarsuppe til Halloween

Jeg elsker supper, og spesielt nå om høsten når det er kalt ute og grønnsakene er ferske. Tenkte jeg skulle dele denne gresskarsuppeoppskriften med dere før jeg laget den selv. Perfekt til Halloween, og jeg lager den på søndag (kommer bilder senere).

Dette er en vegetarsuppe, og selv om jeg er kjøttelsker savner jeg ikke noe i denne suppen.

Til 4 personer:
1 purre
1 løk
2 ss olje
1 ½ liter vann
1 hønsebuljongterning
Kjøttet av ½ gresskar
4-5 poteter
4 gulrøtter
½ sellerirot
2-3 stilker selleri
Salt og pepper
Safran eller gurkemeie
1 ts paprikapulver
Kajennepepper
2 ss sitronsaft
4 ss hakket persille (eller koriander)

Fres purre og løk i oljen uten at det blir brunt. Tilsett vann og buljongterning og kok opp. Skjær grønnsakene i terninger og ha i. La suppen småkoke i ca 45 min. Smak til med salt, pepper, krydder og sitronsaft, og la suppen trekke videre i 15 min. Ha i persille helt til slutt, og server suppen rykende varm.

Matchende til suppen kan du servere hjemmelagde rundstykker med gresskarkjerner! Vil ikke anbefale å bruke de ferske frøene fra gresskaret, kjøp heller tørkede som ristes i ovnen før de haes i deigen. Kjernene risten ved å legge dem utover en bakeplate. Ovnen forvarmes til 180 grader og kjernene ristes i 7-15 minutter. Rist litt på bakplaten undervis, og pass på at de ikke brenner. Man merker at de er ferdige når de ”popper”.

Gresskaret selv må jo hulles ut og settes på trappen for å skremme naboen! Happy halloween.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar