Søk i denne bloggen

fredag 15. november 2013

Varm epledrikk til mørke kvelder

Det er midt i november, og i dag var det blitt mørkt allerede klokken halv fem. Egentlig ble det aldri skikkelig lyst i dag. Regnet har pøst ned hele dagen, og trafikken i ettermiddag var temmelig kaotisk på grunn av store vannmengder i veiene. Og det blåser. Stiv kuling. På sånne dager er det bare én ting å gjøre. Tenne stearinlys og spise sjokolade. Vel, nå har jeg funnet en annen kur også: en varm epledrikk med mye krydder og deilig smak. Fant oppskriften på en blogg jeg virkelig falt for, og som spesielt tiltaler meg på mørke høstkvelder: Troll i Ord.

Drikken kan tilpasses det man har av eplejus, sider, likør eller brennevin. Jeg hadde ikke jus, men masse epler, så da brukte jeg juspressen og fikk en deilig, ufiltrert eplemost. Drikken heter opprinnelig wassail, leser jeg på bloggen, og kommer fra England eller Storbritannia. En ny oppdagelse for meg som kommer til å gå igjen gjennom vinteren. Spørs om den erstatter gløgg i innkjøringen til jul også....

4 dl eplejus
2 dl eplebrennevin
2-4 ss sukker (begynn med 2 og smak til etter ønske)
1 kanelstang
1 cm tørket ingefærrot eller 1/2 ts malt ingefær
1/2 ts hele allehåndefrø eller malt allehånde
Skall fra 1/2 appelsin

Vask appelsinen godt i varmt vann, bruk helst økologisk appelsin. Riv av det ytterste gule skallet. Ha i en kjele sammen med de andre ingrediensene, og varm opp til rett under kokepunktet. La drikken trekke og få god smak fra krydderne i 15-30 min. Unngå at det koker for da fordamper alkoholen fra brennevinet. Sil drikken gjennom et klede eller en tesil, og hold varm. Nyt kvelden!





1 kommentar: