Søk i denne bloggen

mandag 6. mai 2013

Ertespirer

Knekkebrød med cottage cheese og spirer

Kalenderen viser mai og egentlig skulle det vært full vår. Dessverre er det ikke mye vårstemning ute, det har vært en kald vinter, og varmen har enda ikke tatt tak. For to dager siden snødde det. Det er så vidt kommet noen bitte små knopper på trærne. Grønne bjørkegrener til 17. mai ser ikke ut til å rekke det. Da er det godt å kunne la det gro og spire litt innendørs. Ertespirer er enkle å få til, og kjempegode til hva det skulle være.
Det eneste man trenger er noen tørkede erter, noe å plante i og litt jord. Ertene legges i bløt i 24 timer, og plantes deretter i litt jord. I løpet av 10 dager har man store, deilige spirer. Jeg har absolutt ingen grønne fingre, men dette fikk jeg til. Selve fremgangsmåten overlater jeg til «eksperten» å forklare: http://moseplassen.com/2013/03/erteskudd/

Et godt tips er å klippe over nederste bladet første gangen, da kan man høste ertene på nytt når det vokser opp flere.
Bruksområdene til disse spirene er uendelige. Først og fremst har jeg brukt skuddene som grønnsak på skiver eller i salater. De er veldig dekorative som pynt på enhver middagsrett, og smaker friskt og godt til hva det skulle være. Kommer faktisk ikke på noe som dette ikke er godt til!!! Jeg har fått dilla på skudd og spirer, og skal prøve meg på linser og bønner senere i sommer!



Grovbrødskive med spekeskinke, ost og spirer


Lekkert tilbehør til kjøttdeig og ris




1 kommentar:

  1. Ja, dette tror jeg på at er godt! :-)Spirer som er spiret uten jord, er jo også det. Mungbønner, alfalfa, osv :-)

    SvarSlett