Søk i denne bloggen

torsdag 27. juni 2013

Granskudds-panna cotta med rabarbra


Min første panna cotta søtet jeg med granskuddssirup i stedet for vanlig sukker. Granskuddssirup smaker deilig søtt med et hint av vanilje og frisk gran. Passer perfekt i denne silkemyke desserten. Som kontrast ble det en syrlig rabarbrakompott på toppen. Rabarbraplanten til min onkel fikk litt hard medfart etter omlegging av hagen i vår, men den gjør hevd på livets rett og er kommet tilbake. Kompotten på denne desserten består av hele dette års forråd (8-10 små, tynne stilker), men de gjorde veldig nytten. Regner med det kommer mye mer til neste år!

Helt utrolig at jeg aldri har laget panna cotta før. Så enkelt, nydelig godt, og med mulighet for utallige smaksvariasjoner. Blir nok sommerens farsott fra meg!

Har forresten fått nytt kamera! *stoooort smilefjes* Det sees nok! Mye finere bilder, og gøye effekter med speilrefleks.


Granskuddssirup
Ca 2-3 liter friske granskudd. Bruk de ytterste lysegrønne skuddene.
Vann
Noen desiliter sukker. Mengden avhenger av hvor mye vann man bruker. Forholdet er 3 deler vann og 2 deler sukker.

Granskuddene dekkes så vidt med vann. La koke opp og småkoke i ca en halv time. Sil bort granskuddene, og mål opp væsken. Ha tilbake i kasserollen og tilsett passe mengde sukker etter målet angitt over. Kok opp og la småkoke til det begynner å tykne, og fargen endrer seg til rosa/rødlig. Dette kan ta noe tid.

Jeg kokte første porsjonen litt for lenge og har nå hard granskuddskaramell. Utrolig godt, med den litt brente karamellsmaken til granskuddene, men ikke helt bra for tennene. Ble fin pynt på toppen av desserten. Forsøk nummer to gikk bedre:

Granskudds-panna cotta til 6 personer:
4 plater gelatin
4,5 dl kremfløte
3 dl matfløte (kan bruke melk eller kremfløte i stedet, alt etter smak)
2,5 dl granskuddsirup

Legg gelatinplatene i bløt i 5 minutter. Kok fløte forsiktig opp. Ha i sirup og varm opp igjen. Knip gelatinplatene fri for vann og ha dem i fløten. Rør godt til alt er oppløst. Ha panna cotta i serveringsglass og avkjøl. Må stå kaldt i minst 3-4 timer. La få romtemperatur før servering.


Rabarbrakompott
200 g rabarbra
50 g sukker
saften av 1/2 sitron

Vask rabarbra og skjær i biter. Ha i en kasserolle sammen med sitronsaft og sukker. Kok opp og la koke til rabarbraen er mør. Serveres lunken på panna cottaen.






3 kommentarer:

  1. Det hørtes da spennende ut! Granskuddsirup kan jeg tenke meg å lage.Fin panna cotta variant, da! Rabarbra på panna cotta har jeg prøvd tidligere. Det er kjempegodt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!! Har du forslag til andre spennende varianter?

      Slett
  2. Nå har jeg også laget granskuddsirup! Den ser bra ut, så langt. Har prøvd å legge ned granskudd på rapsolje også, med et hvitløksfedd oppi.

    Andre panna cotta varianter, ja... Jeg koker den ofte med sitronskall og vanilje, eller med appelsinskall. Sitrussalat er godt til, eller en sitrussirup og pepperkake...fint til jul. Har også laget med blåbærkompott med kanel i . Mange muligheter :-) Jeg har kokt rabarbra, sukker og ingefær i hvitvin og hatt på toppen også. Det var veldig godt. Har ei søster som laga karamellpanna cotta. Ellers kan du jo prøve lakrispanna cotta med bringebær på toppen. Det laget vi da jeg var på anmark i fjor sommer. God kombinasjon det også. Brukte lakrispulver.

    SvarSlett