Søk i denne bloggen

fredag 31. august 2012

Fylt loff

Fylt loff er nydelig helgemiddag, absolutt på høyden med pizza og gryteretter. Deilig hvitt brød sammen med steikt kjøttdeig, grønnsaker og urter. Det finnes utallige variasjoner av denne på samme måte som det finnes utallige variasjon av pizza og gryteretter. Denne versjonen er en typisk "Fra sjel til mage"- versjon med tradisjonelle grønnsaker og urter. Ønsker med denne alle lesere en riktig god helg!!

1 loff
400 g karbonadedeig
1 rød løk
1/2 purre
1 fedd hvitløk
1 stangselleri
1/2 paprika
4 tomater
timian, rosmarin, oregano og basilikum
salt og pepper
200 g revet ost

Løk, purre og selleri finhakkes og hvitløk knuses. Fres grønnsakene først på middels varme til de er blanke, og skru så ned til lav temperatur. La surre til de er myke og søte, ca 10 min. Skjær stammen utav tomatene og skjær dem i små biter. Ha tomatene i sammen med grønnsakene og la koke med i ca 5 min. Paprika skjæres i små terninger og has også i sammen med resten av grønnsakene. Ha i en skvett vann hvis det er tørt, og la grønnsakene putre på svak varme. Ha i timian og rosmarin, og la surre med. Rør av og til.
Flotte farger: rød løk, purregrønt og stangselleri
Enda vakrere med tomater og oransje paprika
Steik kjøttdeig på høy varme. Når den er gjennomstekt has den i sammen med grønnsakene og kokes med. Toppen av loffen skjæres av, og all innmaten fjernes. Skjær ca halvparten av innmaten i små terninger, og stek dem i litt smør eller olje. Bland brødbitene så i kjøttsausen. Resten av brødet er supert til å bruke til arme riddere eller til å lage crutonger av!


Forvarm ovn til 200 grader, gjerne med grill. Smak fyllet til med salt og pepper, eventuelt kan man bruke litt kraft/buljong. Ha fersk oregano og basilikum i fyllet og ta det bort fra varmen. Ha kjøttfyllet i brødskorpen, og strø på revet ost på toppen. Ha i ovn, gjerne under grillelement, til osten er smeltet. La avkjøle litt før servering. Brødet i fyllet fungerer som bindemiddel og gjør det tykt slik at man kan skjære fine skiver.

Variasjoner:

  • Bruk tacokrydder i kjøttdeigen, samt salsasaus og mais i fyllet
  • Erstatt gjerne osten på toppen med en god ostesaus
  • Fyll loffen med kyllingbiter i provencalsaus (det bør jeg skrive om snart...)
  • Lag et cajunfyll med grønn paprika, løk og stangselleri, samt tomater, chili, reker og kylling
  • Ananas og bacon i kjøttsausen er også kjempegodt



4 kommentarer:

  1. nam!!!!!!!!!!! vi pleier å fylle rundtstykker ;) lettere å porsjonere for oss som er så få :P

    SvarSlett
  2. Utrolig godt, takk for oppskrift☺️

    SvarSlett
  3. Husker min mor laget en rett med loff som hun fylte med kjøttdeig da jeg var liten gutt på 60 året. Hun hadde nok ikke tilgang på alle krydder som er med her, men jeg husker at det var min favoritt. Nå skal jeg forsøke meg på denne retten!
    For øvrig var jeg også svært glad når min far laget nyrer i fløtesaus. Det finner jeg sikkert også oppskrift på

    SvarSlett