Søk i denne bloggen

søndag 5. april 2015

Lunsjmuffins med skinke, ost og paprika


Skal man ta med småtrollene på tur er det greit å ha noe motivasjon underveis. Jeg pleier som regel å gjøre det lettvint for meg selv og tar med sjokolade eller kjeks. Da frister ikke matpakken noe særlig... Har jeg tid prøver jeg da å ta med noe godt og hjemmelaget som ikke alltid er søtt. Disse lunsjmuffinsene er praktiske å ta med og utrolig gode. Man kan ha dem i fryseren og bare ta med når man skal på tur. De er også gode på tapasbordet eller å servere som en siderett til middagen.


Til ca 15 muffins:

1,5 dl nøytral olje

3 egg

½ ss sukker

½ ts salt

3 dl hvetemel

2 dl creme fraiche

1 ts natron

Ca ½ paprika i små terninger

150 g skinke i små terninger

150 g raspet ost eller ost i små terninger


Forvarm ovnen til 180 grader, gjerne varmluft.


Pisk sammen olje, egg, sukker og salt til en lys og luftig masse. Tilsett mel, creme fraiche og natron. Bland til slutt i paprika og skinke. Fyll muffinsformer ca ¾ fulle. Ha ost på toppen. Stek muffinsene i ca 12 min til muffinsene er stekte og osten har smeltet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar