Søk i denne bloggen

søndag 18. desember 2011

Julekurv

Det beste ved julen er vel like mye det å gi bort som å få?? Jeg synes i hvert fall det er gøy å lage noe som kan gis bort, som jeg vet blir satt pris på og som gir umiddelbar glede. Hvert får venner eller noen i familien en slik fin julekurv av meg, og den er kjmpegøy å lage. En som ligner veldig blir plassert på bordet hjemme på julaften også.


Hva som haes i er naturligvis smak og behag, og jeg liker en god miks av frukt, snop og nøtter. Har man en liten kurv blir det mer snop og tørket frukt, mens hvis man har en stor kurv kan man godt fylle opp med store frukter som ruver litt, for eksempel en ananas.

En julekurv inneholder en del obligatoriske basisfrukter: røde epler, mandariner, pærer og druer. Denne gangen hadde jeg også to bananer i kurven. I bunnen la jeg en halv liter Cola og en liten flaske julebrus. Oppå frukten fylte jeg opp i hulrom og hauger med forskjellig snop, nøtter og tørket frukt.

Detaljer: paranøtter og nellik i mandarin

Jeg tar alltid en fruktnøttsjokolade og knekker opp i biter og legger på, og det samme gjør jeg med en mørk sjokolade med 70 % kakao. Rosiner kan brukes, og aller helst rosiner trukket med sjokolade. Jeg brukte denne gangen både en haug med mandler og en haug med paranøtter. I tillegg hadde jeg litt forskjellige nøtter med skall rundt om kring der jeg fikk plass.

Detaljer: Tørkede epleringer tredd på en kanelstang

Tørkede aprikoser er kjempegodt og ser flott ut i en slik kurv. Dadler må jo også brukes til jul, jeg liker best de store ferske. Fiken kan man ha hvis man ønsker. Denne gangen hadde jeg også tørkede epleringer som jeg tredde på en kanelstang. Jeg la også en liten haug med stjerneanis i kurven, og stakk noen nellikspiker i mandarinene. Dette gir en ekte juleduft når kurven åpnes. Helt til slutt: litt rosa juleskum for å toppe det hele.

Detaljer: hel stjerneanis, mørk sjokolade og mandler med skall

Pakkes i cellofan og pyntes med kanelstang og epleringer i sløyfen. God jul!!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar