Søk i denne bloggen

søndag 6. januar 2013

Nigellas rosenkål med bacon og kastanjer


Jeg er utrolig glad i kastanjer, og blir overlykkelig når jeg finner dem i butikken. Jeg fant vakumpakkede nå rett før jul, og kjøpte en hel haug. Her kommer første rett. Kastanjene smaker nydelig sammen med deilig, sprøtt og salt bacon, og er ekstra godt til rosenkål som er litt bitre i smaken. Dette ble et nydelig lite måltid en lørdags kveld. Kan tenke meg at det også gjør seg som tilbehør til kalkun! Oppskriften kommer fra Nigella (http://www.foodnetwork.com/recipes/nigella-lawson/brussels-sprouts-with-chestnuts-pancetta-and-parsley-recipe/index.html).

Baconet jeg brukte i denne retten er en gave fra gode venner som har røkt det selv. Eksklusivt! Enda mer eksklusiv er vinen jeg brukte. Marsala hadde jeg ikke, men hadde 30 år gammel eplevin fra pappas kjeller. Søt og herlig.


Til 4 personer:
500 g rosenkål
250 g kastanjer, vakumpakkede eller hermetiske
200 g bacon eller pancetta
2 ss smør
0,5 dl marsalavin (eller annen søt hvitvin/portvin)
1 bunt bladpersille
Svart pepper
8 tynne skiver hvitt brød
Extra virgin olivenolje

Rens rosenkål ved å fjerne de ytterste, seige bladene. Skjær et kryss i stammen på rosenkålen. Kok eller damp kålen slik at den er så vidt mør. Sil av vannet.

Skjær bacon i små terninger, og stek det sprøtt. Tilsett smør og kastanjer, og knus kastanjene forsiktig i pannen. Press på dem med en sleiv slik at de faller fra hverandre. Når kastanjene er gjennomvarmet skrur man opp varmen og tilsetter vin. La koke inn til en tykk masse. Skru ned varmen igjen.

Finhakk bladpersille, og tilsett halvparten sammen med rosenkålen. Pepre, og rør godt.

Hell litt god extra virgin olivenolje over skivene og stek dem på 220 grader i ovnen i 5-6 minutter til de er sprø og gyldne. Anrett rosenkål på tallerkener, og dryss over resten av den hakkede persillen. Server sprø skiver ved siden av.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar