Søk i denne bloggen

tirsdag 3. januar 2012

Kanapeer med røykelaks og kamskjell


Jeg elsker å lage mange forskjellige små retter når vi har gjester. Da trenger man ikke ta samme hensyn til hva folk liker eller er glade i, for de velger selv hva de vil spise. Disse kanapeene kan serveres stående ved gjestenes ankomst, som en forrett, og passer utmerket på tapasbordet.

Miniterter med kamskjell
De små terteskjellene kjøpte jeg på Ica. Veldig søte og praktiske til kanapeer. Jeg hadde to forskjellige stuinger i dem før jeg la stekt kamskjell på toppen.

Kremet brokkoli:
Brokkoli kokes i melk eller fløte. Ikke dekk all brokkolien med væske, men fyll bare opp til 2/3 av høyden på grønnsakene i pannen. Når brokkolien er kokt jevnes stuingen med en stavmikser. Smak til med litt smør, salt, pepper og muskat.


Purrestuing:
Purre finhakkes og surres i smør på svak varme i ca 10-15 min. Dryss over litt maizena og spe på med melk eller fløte. Kok noen minutter og smak til med salt, sitronpepper og muskat.

Kamskjell stekes på sterk varme på begge sider slik at den får en god stekeskorpe. Krydre med salt og pepper. Skjæres i to og legges oppå stuingen i skjellene.


Ruller med røykelaks og nori
Til denne kanapeen rulles sammen tynne skiver med røykelaks, squash og nori. Nori er de tangbladene som først og fremst brukes til sushi.

Squashen skives på langs med en grov ostehøvel, eller skjæres veldig fint med en tynn kniv. Hell litt extra virgin olivenolje samt salt og pepper på squashen og bak i ovn på 180 grader i ca 20 min. La avkjøle.

Klipp de store noriarkene i fire strimler. Norien bløtes ved å holde den kjapt under rennende vann. Legg først en skive squash på en arbeidsflate, legg på en noristrimle og til slutt en skive røykelaks. Rull sammen og sett i en coctailpinne.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar